perjantai 15. helmikuuta 2019

Unen seuranta: aktiivisuutta vai ei

Olen pitänyt sykemittaria ranteessa satunnaisesti öisin. Puolentoista yhteisen vuotemme aikana data on ollut varsin yksitoikkoista seurattavaa. Unta on joko riittävästi tai liian vähän, mutta aina se on laadultaan huonoa ja katkonaista. Kun maksimiarvo on 5, omani on lähes poikkeuksetta alle 2,5. Vain kahdesti arvo on ollut yli 3, niistäkin toinen kerta sellainen että nukuin migreenilääkkeen voimalla. Vastaavasti alle kahden lukemia on ollut niitäkin vain pari kertaa. Yleisin luku taitaa olla 2,2. 

Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä nukuin pitkät yöunet. varsinaista uniaikaa yli kahdeksan ja puoli tuntia. Tältä se näyttää mittarin näytöllä:



Tämä on varmaankin yksi syy siihen, että olen yleensä aina aamuisin väsynyt. Toki on öitä, kuten esimerkiksi viime yö, jolloin varsinainen uniaika oli 6 h 17 min, ja koko uniaika 6 h 53 min. Siis reilusti lyhyempi kuin edellisenä yönä. Vaikka lukema oli 2,5 / 5, palaute oli tavoitetta lyhyempi uni, heikko laatu. Viime talvena jaksoin treenata ennen iltavuoroa, niin että heräsin kahdeksalta ja lenkkeilin esimerkiksi klo 8.30-9.30 tai kävin salilla klo 9-10. Tänä talvena ei puhettakaan moisesta. Muutaman kerran on kello ollut soimassa, mutta en ole jaksanut nousta. Toisinaan otan parinkymmenen minuutin torkut aamupäivällä yhdentoista jälkeen bussissa, ja aamuvuoropäivinä nukun yleensä vähintään toisen bussimatkoista. Onneksi ollaan menossa valoisaa aikaa kohti. Kesäisin olen samoilla unimäärillä paljon virkeämpi kuin talvella. 

Se mitä olen pari kertaa ihmetellyt unen seurannassa, on tämä:

Olen laittanut kellon ranteeseen nukkumaan mennessä, niin että heti sen jälkeen olen sammuttanut valon. Tuona kyseisenä yönä sammutin valot klo 23.15, mittari näyttää minun nukahtaneen klo 23.24. Tuon kymmenen minuutin aikana kävin kaksi kertaa niistämässä, mutta parin metrin edestakaisesta matkasta ei taatusti tule sataaneljääkymmentäneljää askelta. Mietin, että onko kyseessä mittarivirhe vai nukunko noin levottomasti. Epäilen ensimmäistä, sillä seuraavana yönä heräilin tosi monta kertaa, käänsin kylkeä ja kiskoin peittoa paremmin päälle. Ajattelin, että nyt käsi heiluu siihen malliin että tulee paljon askelia. Arvatkaapa montako askelta oli, kun mittaus päättyi herätyskellon soidessa? 2. Siis kaksi. Eli peiton kiskomisesta ei tule askelia. Tietääkseni en myöskään kävele unissani, uskoisin sen tietäväni jos niin olisi. Oma tunne on että herään melkein joka kerta kylkeä kääntäessä, ja aina olen makuulla sängyssä. 

Taas siis yksi syy, miksi ihmisen on syytä olla isäntä, ei tekniikan. :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti