maanantai 5. elokuuta 2019

Helteinen Saksa: kävelyä, kävelyä, lisää kävelyä

Terveiset helteisestä Saksasta! Puolitoista viikkoa olen täällä ollut, ja itse asiassa liikkunut enemmän kuin mitä oletin. Yhtään en ole juossut, kiitos lämpötilan joka on aamuvarhaisesta iltamyöhään 25-27 astetta. Kävellenkin saan sykkeet tarpeeksi korkeiksi, unohtamatta aina niin ihanaa jälkihikoilua :D

Saavuimme miesystäväni kanssa Göttingeniin viikko sitten lauantaina. Sunnuntaina lähdimme kävelyretkelle, josta tulikin vähän vahingossa ainakin nelituntinen. Ensin mentiin tunnin verran ylämäkeen, suurin osa matkasta kansallispuistossa / luonnonsuojelualueella.

Lyhyt pysähdys Biergarteniin, mehu- ja jäätelötauko. Sitten syvemmälle metsään, jossa huomasimme aika nopeasti että opastekyltit osoittavat vähän minne sattuu. Pari tuntia auringon paahteessa ja sitten istahdus näköalapaikalle. Suomessa tällaisessa näkyisi oletettavasti vettä:

Paluu Biergartenille, jossa toinen mehutauko. Sitten tunnin verran alamäkeen ja kaupungille syömään. Myöhemmin harmittelin ettei ollut mittaus päällä, olisi ollut kiinnostavaa tietää kuinka pitkän matkan kuljimme.

Miehellä oli maanantaina hammaslääkärikäynti, jonka jälkeen hän oli muutaman päivän toipilaana. Hän näytti minulle kartasta muutamia reittejä, joita kävin kävelemässä. Toki heti ensimmäisellä lenkillä menin vikaan :D En ollut tajunnut hänen tarkoittaneen kaupungin keskustan kiertävällä reitillä hiekkatiepätkiä, joista osan tunsin jo ennestään. Pysyttelin asfaltilla, ja jossain vaiheessa ihmettelin kun tiedostin olevani aika kaukana keskustasta, nimittäin kansallispuiston reunalla. Kotona näytin mistä olin kulkenut, mies tuumasi että menit sitten aika reilusti ohi. Rapiat 7 km oli tämä lenkki. Seuraavana päivänä kiersin sen oikean, noin 4 km, kameran kanssa. Päälle viellä kiertelyä lähikaduilla niin sain kasaan 5 km. On aika kivat lenkkimaisemat, keskustassa on puistoja, ruusutarha ja kasvitieteellinen puutarha. Sitä paitsi rakennukset ovat niin kauniita, että ei yhtään haittaa vaikka "joutuisi" lenkkeilemään asuinkaduilla.

Myös kolmas lenkki perjantaina meni osittain "vikaan". Lähdin tuttua reittiä kohti rautatieasemaa, ennen sitä käännyin kohti jokea. Mutta koska mies ei ollut huomannut sanoa että pitäisi ylittää joki ja valita sitä puolta seuraava hiekkatie, pysyttelin toisella rannalla. Parin kilometrin päästä tulin siirtolapuutarha-aluelle, josta muistin että olemme kerran päätyneet siellä umpikujaan koska joen yli ei päässyt. Käännyin siis pois ja suuntasin asfalttitietä kohti keskustaa. Ääk, putkahdin tutuille seuduille rautatieaseman lähellä, siis ihan muualla kuin kuvittelin ja mihin olisin halunnut päätyä. No, tästä tuli hiukan alle 7 kilometriä. Lauantaina lähdin sitten parantamaan suoritusta eli menin joen yli, seurasin sen puolen rantaa järvelle. Kiersin järven ja kävelin kotiin, tällä kertaa sitä tietä pitkin minne oletin päätyväni perjantaina. Järven kiertämisen kanssa tästä tuli 9 km. Kaikkinensa siis viikkoon tuli 4 kävelylenkkiä, yhteensä 28 km.

Eilen sunnuntaina teimme päiväretken Bad Harzburgiin. Pari tuntia junalla sinne, sitten kävelyä kohti vuorta. Huipulle olisi mennyt hissi eli Bergbahn, mutta päätimme kävellä. Ei ihan helppo juttu, ensin mentiin jonkin matkaa loivaa ylämäkeä leveällä baanalla, sitten edessä oli polku ja varoitus 25 %:n noususta. Mietittiin kyllä, että mennäänkö 500 metriä näin vaiko puolitoista kilometriä loivempaa. Päädyttiin lyhyempään joskin rankkaan reittiin. Toki teimme muutaman pysähdyksen, koska kapealla polulla oli syytä väistää alaspäin tulijoita. Itse tulimme alas gondolilla, se oli vähemmän jännittävää kuin mitä kuvittelin. Postauksen aloituskuva on huipulta, tässä lopuksi pari kuvaa polun varrelta.

Tämä viikko näyttää samanlaiselta kuin viime viikko. Lämmin jatkuu, 25-30 astetta. Välillä käy tuuli mutta eipä se tunnu paljoa viilentävän. Taidan siis jatkaa kävelylinjalla. Viikonloppuna teemme ehkä toisen päiväretken, mahdollisesti Bremeniin.