maanantai 29. lokakuuta 2018

Yllätysretkellä: jääkauden muovaama Felsenmeer

Viikonloppuna olin pikatreffeillä Saksassa. Kyllä vaan, tässä parisuhteessa pikainen tapaaminen kestää kolme päivää :D Sunnuntaina mietimme aamulla, mitä tehtäisiin. Tulin Suomeen iltalennolla, joten kentällä piti olla vasta viiden - puoli kuuden aikaan. Mies ehdotti Felsenmeeriä, epäröimättä suostuin vaikka en tiennyt mistä on kyse. Enkä tiedä mistä sinne ajettiin, sillä menomatka Ober-Ramstadtista Lautertaliin kesti melkein tunnin, paluumatka vartin. Epäilen että mennessä minua kuljetettiin mahtavien metsämaisemien ja pikkukylien läpi, tullessa ajettiin suorinta mahdollista reittiä.

Ensimmäinen pysähdys oli lyhyt. Parkkeeraaminen oli maksullista, 4 €, maksuvälineenä kävi vain kolikot. Minulla ei ollut lompakkoa ollenkaan (olin lähtiessä kysynyt tarvinko sitä, kuulemma en), miehellä vain yksi euro. Otin valokuvan kiviryppäästä, jota pitkin ihmiset tapaavat lähteä talsimaan ylöspäin. Me jatkoimme matkaa toiselle parkkialueelle, saman rinteen toiselle puolelle. Siellä oli pieni mutta ilmainen parkkialue.

Kahvila, jossa ei käyty sisällä. Mutta täydellinen talo turistikuvaan!

Eri pituisia vaellusreittejä olisi ollut useita, mutta koska meillä oli aikaa vain tunti (sellaiseen äänensävyyn kävi käsky mennä appivanhempikokelaiden luo syömään klo 13) niin kävelimme vain vähän matkaa. Käytännössä kivikkoa pitkin alas ja polkua pitkin ylös. Kiviröykkiöt ovat jääkauden aikaisia, jää on puskenut kivet ylös. Varovasti sai mennä alas, rinne oli varsin jyrkkä. Kivet eivät olleet liukkaita mutta sileäpohjaisilla lenkkareilla oli silti oltava varuillaan. Lisäksi pelkäsin lehtien liukkautta, vaikka ne olivatkin kuivia.

Kun olimme kavunneet takaisin parkkipaikalle, harmittelin etten ollut älynnyt laittaa mittaria päälle. Nyt se näytti että päivän aktiivisuudesta oli täynnä 39 %. Sanoin että jos se olisi laskenut sykkeeni, niin varmasti olisi tulkinnut kyseessä olleen raskaan treenin ja prosenttimäärä olisi ollut isompi :) Syystuuli oli aika vilpoinen, mutta kiivetessä tuli hiki. Mietin, että kesällä täällä olisi ihanaa; eväsreppu mukaan niin voisi olla koko päivän. Polut ovat enemmänkin teitä, mutta halutessaan ja uskaltaessaan voi liikkua kiviä pitkin. Ainoastaan yhdessä kohtaa kivikko oli aidattu niin ettei sinne päässyt.

Muuten viime viikkojen liikunta on ollut aika yksipuolista. The TRIP pari kertaa viikossa (edelleen odottaen koska osun ohjelmaan numero 14, Kreikan saaristoon), body pump kerran viikossa, sisäsoutua salilla ennen TRIPpiä. Viime viikolla juoksin yhtenä iltana junalta kotiin, oli jotenkin raskaan oloista. Ja kun suoraan sanon niin työmaat alkavat tympiä.

Ensi viikonloppu on vapaa, silloin aion mennä pitkälle lenkille joko Kauppiin tai Suolijärvelle. Joko juoksu-kävellen tai sauvakävellen, en ole vielä päättänyt. Mäkisiin maastoihin, vähän jo sillä ajatuksella että ne tulevat tutuksi Karhunkierroksella. Kevät oli mielessä myös Felsenmeerissä; mietin että aika paljon saa tehdä mäkilenkkejä, porrastreeniä ja kyykkyä jotta toukokuussa jaksaa edetä rinteitä...